معرفت النفس

عزیزان برای درک و یافتن خود از اولین مطلب وب دنبال کنند، از پست: " از من تا خدا راهی نیست جز من ... "

معرفت النفس

عزیزان برای درک و یافتن خود از اولین مطلب وب دنبال کنند، از پست: " از من تا خدا راهی نیست جز من ... "

معرفت النفس

وه، چـــه بی‌رنگ و بی‌نشــــان کـه منــــم
کــی بــــدانـم مــــــــرا چــنان کـه منـــم

خودم چی هستم ؟
تنم خودم هستم ؟ این که تن است !
فکرم خودم هستم ؟ یا خودی هست که فکر می کند ؟
این فکر حجابی شده که نتوان خود را دید.

گر به ظاهر آن پری پنهان بود *** آدمی پنهان تر از پریان بود


مقصود از شناخت نفس ناطقه که در این وبگاه دنبال می‌شود،

نفس‌شناسی به صورت مفهومی یا فلسفی و اخلاقی نیست؛



بلکه توجهی است حضوری و شهودی به خودِ پنهان

و به همین جهت رویکرد اصلی ما در این وب عبور از علم حصولی به نفس است و نظر به تجربه‌ی خویشتن خویش دارد آن هم به علم حضوری.


ــــــــــــــــــــــــــ

پی‌نوشت:

پس تعجب نکیند اگر با دنبال کردن مطالب این وب چیزی را یافتید که تمام وجود شماست و همیشه دنبال آن بوده اید اما آنچه را یافته اید نمی تواید انتقال دهید و به دیگران هم یاد بدهید چون به علم حضوری است .


_____________

نکته خیلی مهم :
عزیزان چنانچه عنایت دارید مطالب به صورت حلقه‌های پیوسته می‌باشد؛
لذا از دوستان تمنا داریم برای درک و یافتن خود از اولین مطلب وب شروع کنند، از پست: " از من تا خدا راهی نیست جز من ... "
تا درک مطالب حاصل شود.

آخرین نظرات
  • ۴ خرداد ۹۷، ۲۱:۵۳ - نویسنده خاص
    ارزشمند

  سؤال: اگر پس از مرگ، این بدن نقشی در شخصیت انسان ندارد و همه چیز مربوط به روح انسان است، چرا روی بدن مرده خاک  نمی‌ریزند و لحد می‌گذارند تا روی بدن مرده خاک ریخته نشود؟

    جواب: 

     چون روح انسان در دنیا به بدنش تعلق دارد و پس از مرگ هم تا مدتی به آن بدن توجه دارد و لذا تمام حالاتی را که برجسم می‌گذارد روح انسان برای خودش حس می‌کند و لذا باید بدن را هنگام دفن مراعات کرد تا «منِ» انسان اذیت نشود. 

     حتی دستور داده‌اند بدن او را از سر وارد قبر نکنند، چون روح انسان احساس می‌کند خودش از سر وارد قبر شده‌ و آزار می‌بیند. 

حتی بدن متوفّی را باید غسل دهند و تمیز کنند و کفن او هم باید پاک باشد، چون تمام این حالات را برای خود احساس می‌کند. (البته ما این موارد را تعبدا از شریعت می پذیریم، و این علل و فلسفه این کار نیست، بلکه یکی از حکمت‌ها‌ی آن است)


نظرات  (۴)

پناه برخدای متعال..شوخی نیست هااان.. ضربان قلبم رفت بالا..برم به کارهام برسم که احساس میکنم وقتم طلاست.
تشکر. موفق باشی.
پاسخ:
سلام 

خیلی ممنون از لطف نظر که با وجود اینکه وقتتون طلا است و کار دارید زحمت نظر دادن را متحمل شدید و مایه دلگرمی ما شدید ... موفق و مؤید :)
سلام
قبول دارم.
درسته که روح به جسم ولایت داره ولی تمام عمر جسم بوده که بال پرواز و همراه روح بوده.
شاید بشه گفت هلقه و ارتباط روح با جسم مثل علقه و رابطه همسران عاشق باشه.اگر اتفاقی برای این بیفته اون یکی درد میکشه....
پاسخ:
سلام.
بستگی داره به این توجه به علقه به دنیا ... البته بعد از ۳۰ سال انسان‌های عادی هرچقدر هم علقه به بدن داشته باشند، دیگر توجهی به این بدن و قبر ندارند.

و برزخ هر کس چیزی غیر از دل کندن از دنیا نیست و به همین خاطر ممکن است افرادی برزخ نداشته باشند.
من خیلی مترسم بمیرم بادست خالی :(
پاسخ:
سلام.
اگر مطالب را از ابتدا دنبال کنید ، به این میرسید که چه قدر خوب شد که مرگی هم وجود دارد و ترس‌تان میریزد و شکر خدا را بجای می‌اورید که خدا این نعمت را به ما داد.
مشتاق مرگم اما فعلا هنوز جواب سوالامو نگرفتم وهزارتا گناه کرده وکارهای مهم نکرده هست که باید درست بشن!به همین دلیل میترسم!

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">