نفس چون مجرد است، جامع کمالات است و نه مجموع کمالات.
یعنی «دیدن»، « شنیدن»، « دانستن» موجب کثرت ذاتی او نمیشود و لذا وحدت ذاتی دارد و به همین جهت هم شناخت نفس، موجب شناخت رب میشود .
زیرا موجود مجرد در واقع هم سنخ با حق و جلوه نسبتاً کاملی از اوست.
قرآن در آیه 11 سوره شوری میفرماید: « لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ وَ هُوَ السَّمیعُ الْبَصیر» یعنی برای خدا مثل و مانندی که در عرض خدا باشد، وجود ندارد. ولی در آیه 60 سوره نحل میفرماید: « وَ لِلّهِ الْمَثَلُ الْاَعْلی وَ هُوَ الْعَزیزُ الْحَکیم» یعنی برای خدا مَثَل و نمونه اعْلی وجود دارد که بتواند نمونهای از کمالات او را به نمایش بگذارد. این است که نفس انسان را میتوان بهعنوان مثال خدا مورد توجه قرار داد.